loading...
Mechatronics Forum
مهدی درودی بازدید : 464 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)

 

عجیب ترین تست هوش تصویری ( باورنکردنی  )

 

 

واقعی و در عین حال عجیب ترین تست هوش تصویری که تا حالا دیدید ؟ به نظر شما مربع های  A و B همرنگ هستند یا نه ؟ بدون شک در نگاه اول هرکسی میگه همرنگ نیستند ولی واقعیت یک چیز دیگه ای هست ! در واقع هر دو مربع A و B همرنگ هستند !!! باورش سخته ولی واقعیت همینه . دلیلش هم اینه که ما نمی بینیم و مغز ما داره پردازش رو انجام می ده و مغز ماست که داره میبینه . اگه باور نمی کنید فقط کافیه این تست هوش تصویری رو ببرید داخل  paint  و بعد یک تکه از تصویر B رو بریده و نزدیک مربع  A ببرید اون موقع باورتون میشه !

Description: تست هوش تصویری

این تست هوش تصویری در سال هزار و نه صد و نود و پنج توسط ادلسون پروفسور علوم بصری  طراحی شده است .

تست هوش تصویری خطوط موازی

 

ادامه ی خط C  کدوم خط هست ؟ خط B  یا خط A ؟ پاسخ این تست هوش رو پایین تر می تونید ببینید .

 

Description: تست هوش تصویری

 

 

.

.

.

.

.

.

.

.

 

پاسخ تست هوش تصویری خطوط موازی

 

ظاهرا خط  A جواب درسته ولی سخت در اشتباه هستید چرا که در واقعیت خط B به C متصل میشه . اگه باورتون نمیشه خیلی راحت می تونید تو  paint امتحان کنید .

مابقی در ادامه مطلب

مهدی درودی بازدید : 10 یکشنبه 13 بهمن 1392 نظرات (0)


مواد لازم برای ساخت:

1=دیودیکسوساز1n4001(اگر دیود از نوع 6 آمپر باشد خیلی بهتراست)

2=انبر یا سیم چین

3=ولتمتر و آمپرمتر( مالتی متر)

نحوه ی ساختن:

دیود ها را با دقت به صورت افقی از وسط با انبر دست یا سیم چین دو نیم کنید به طوری که هسته ی آن آسیب نبیند ، حال با قرار دادن طرف باز دیود رو به آفتاب مستقیم ووصل کردن ولتمتر به دو سر دیود شاهد ولتاژی درحدود 300 میلی ولت (سه دهم ولت) و جریانی در حدود 25 میکرو آمپر هستیم .البته جریان 25 میکروآمپربرای دیودهای کوچک است اگر ازدیود 6 آمپر استفاده کنیم در نور مستقیم آفتاب تا 100 میکروآمپر هم میدهد. www.lktra.parsiblog.com

1=برای بدست آوردن ولتاژ بیشتر باید چند دیود را با رعایت قطبها با هم سری کنیم .(مانند شکل زیر)



برای بدست اوردن جریانبیشتر باید دیود ها را مانند شکل زیر موازی کنید.:



 ازاین باطری خورشیدی درمواقعی می شود استفاده کردکه به جریان زیاد نیازی نباشدمثل یک ماشین حساب که با 1میلی آمپر هم جواب میدهدبااین حال باز هم اگر بخواهیم به این جریان دست پیدا کنیم حداقل به 40 الی 70 دیود کوچک یا7دیودبرزگ 6آمپر نیاز داریم تا ولتاژ 1.5 ولت و جریان 1میلی آمپر را به ما بدهد حالا فکرشوبکنین که اگر جریان یک آمپر بخواهیم باید چند تادیود را باهم سری و موازی کنیم ، به همین دلیل این باطری خورشیدی بیشترجنبه ی آموزشی دارد تا صنعتی .

نکته: هر قدر اندازه دیود بزرگتر باشد جریان بیشتری به ما میدید.

با مدارزیرکه ازدیودهای کوچک 4001 استفاده کردم تونستم یک ماشین حساب کوچک رو راه بندازم .

(اگرروشن نشد تعداد ردیفهای مدارزیر رو افزایش بدین.)


 

هشدار: ماده موجود در دیودها سلیسیم نام دارد که در صورت ورود به بدن سمی و خطرناک است /.

 در مورد اینکه چرا دیود در مقابل تابش نور برق تولید می کنه هم باید بگم که دیودتشکیل شده از دو لایه ازجنس سلیسیمnوp است که دقیقا همان ساختمان باطری خورشیدی را داراست . الکترونهای سلیسیم با تابش نور خورشید به حرکت در می آیند و باعث ایجاد جریان الکتریکی در مدارمیشوند.



مهدی درودی بازدید : 18 یکشنبه 13 بهمن 1392 نظرات (1)


روی مدار یک ترانزیستور به شماره BC547 وجود دارد . اما می توانید از سریBF برای نتیجه بهتر نیز استفاده کنید . برای آنتن می تونید از 5 سانتی متر سیم تک رشته استفاده کنید و یا از قطعه فروشی ها آنتن آماده برایFMتهیه کنید .مدار با باتری 9 ولتی کار می کند .  



منبع: http://lktrapaks.ir/


مهدی درودی بازدید : 17 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)
تضاد رباتیک با مکاترونیک

تضاد خودمختار با خودکار

ROBOTICS VS MECHATRONICS

AUTONOMOUS VS AUTOMATIC

مکاترونیک یک رشته ی چند تخصصی ، شامل رشته های مهندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است . مکاترونیک از دو کلمه ی "مکا" مخفف مکانیک و "ترونیک" مخفف الکترونیک مشتق شده است . رباتیک نیز همانند مکاترونیک از سه رشته ی هندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بوجود آمده است .
تفاوت اصلی در آن است که سیستم های مکاترونیکی ورودی هایشان فراهم شده است (تمام ورودی ها از قبل تعریف شده و شناخته شده است) ؛ در حالی که سیستم های رباتیکی باید خودشان ورودی ها را از محیط دریافت نمایند. به عنوان مثال چراغ راهنمایی و رانندگی و ماشین لباسشویی ، سیستم های مکاترونیکی هستند . در چراغ راهنمایی و رانندگی وقتی انسان دکمه ای را فشار می دهد رنگ چراغ تغییر می کند و در ماشین لباسشویی دمای آب ، زمان و ... به آن داده شده است. حتی وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی در حالت خودکار قرار می گیرد و بدون نیاز به فشردن دکمه ای ، کار می نماید . هنوز به عنوان سیستم مکاترونیکی شناخته می شود چون ورودی هایش (زمان روشن بودن هر رنگ) برایش فراهم گردیده است . این فرایند ، خوکار (اتوماتیک) نامیده می شود . آن چه گفته شد در تضاد است با حالتی که چراغ راهنمایی و رانندگی دارای یک دوربین جهت تشخیص مردمی که می خواهند از عرض خیابان شوند باشد و رنگ چراغ را با توجه به فشردگی جمعیت تغییر دهد. آن چه گفته شد یک سیستم رباتیک است . این فرایند را خودمختاری (اتونوموس) گویند .

نتیجه 

* سیستم های مکاترونیکی ورودی هایشان فراهم شده است در حالی که سیستم های رباتیکی باید خودشان ورودی ها را از محیط دریافت نمایند.
* سیستم های مکاترونیکی خودکار هستند در حالی که سیستم های رباتیکی خودمختار هستند.

* سیستم های رباتیکی نیازی به دید انسان ها (فکر و محاسبات بشر) ندارند ، در حالی سیستم های مکاترونیکی نیازمند فکر انسان ها از قبل یا همزمان می باشند.

دو تفاوت اصلی سیستم های رباتیکی و مکاترونیکی

1- سیستم های رباتیک دارای حسگر هایی هستند که از محیط اطلاعات کسب کنند ولی سیستم های مکاترونیکی نسبت به محیط بی تفاوت هستند.
2- سیستم های رباتیکی خود مختار اند سیستم های مکاترونیکی خودکار هستند

یک مثال برای درک بهتر خودکار و خودمختار
شما وقتی معدتون خالی می شود به طور خودکار احساس گشنگی می کنید و اختیار ندارید مهم نیست که ددر محیط شما غذا یافت شود و یا خیر. پس معده ی شما خودکار است.
اما عمل غذا خوردن شما اختیاری است. یعنی اگر غذا در محیطتان هم باشد باز می توانید بخورید و یا خیرو پس انسان موجودی خودمختار است.


یک مثال از حسگر های محیطی
یک سیستم آبیاری هوشمند را در نظر بگیرید می تواند چهار حالت زیر داشته باشد
1- یک کلید داشته باشد که هر وقت دکمه ای زد شد مزرعه را آبیاری نماید
2- دارای برنامه ی زمان بندی باشد و شما جدول زمان بندی بدهی و یا بگویی هر 36 ساعت ، سپس سر موعد آبیاری شود
3- سیستم آبیاری به اینترنت وصل باشد و از آن فرمان بگیرد که چه زمانی آبیاری کند و کی متوقف شود
4- دارای حسگر های باران و رطوبت خاک باشد که وقتی رطوبت خاک از مقداری کمتر شد آبیاری کند و هنگامی که هوا بارانی شد آبیاری را متوقف کند
سه حالت اول بیانگر یک سیستم مکاترونیکی هست حالت چهارم بیانگر یک سیستم رباتیکی است


-------------------------

پی نوشت مترجم : امروزه دو علم مکاترونیک و رباتیک در ایران یک علم جدید شناخته می شود ، مهندسی مکاترونیک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود ، اما متاسفانه مهندسی رباتیک فقط در مقطع کارشناسی تدریس می شود و خبری از تدریس مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد حتی در آینده نیز به گوش نمی رسد . این در حالی است که در کشور های پیشرفته صنعتی دنیا مانند ایالات متحده آمریکا رشته ی مهندسی رباتیک به طور مجزا از مکاترونیک و رشته های دیگر از مقطع کارشناسی تا مقطع پست دکتری تدریس می شود . متاسفانه بعضی ها در ایران این دو رشته را یکی می دانند یا دیده شده است که مهندسی رباتیک را یکی از گرایش های مکاترونیک نام می برند . این درست است که یکی از گرایش های مکاترونیک در مقطع کارشناسی ارشد رباتیک است اما رشته های مکانیک طراحی کاربردی ، مکانیک ساخت و تولید ، کنترل ، هوش مصنوعی نیز دارای گرایش رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد می باشند . این در حالی است که رشته ی رباتیک با رشته های مکاترونیک ، مکانیک طراحی کاربردی ، مکانیک ساخت و تولید ، کنترل و هوش مصنوعی متفاوت است. چون رباتیک یکی از گرایش های رشته ی مذکور است دلیل نمی شود که رباتیک را زیر مجموعه ی آن رشته بنامیم. امیدواریم با خواندن این مقاله تفاوت مکاترونیک با رباتیک بر خوانندگان روشن شده باشد و این 

مقاله جرقه ای باشد برای گسترش مهندسی رباتیک در مقاطع بالاتر در دانشگاه های کشور .


نویسنده : Rony Novianto
مترجم : محسن جعفرزاده
مهدی درودی بازدید : 15 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

مکاترونیک چیست؟

مکاترونیک شاخه ای از مهندسی محسوب می شود که هدف اصلی آن ساختن ماشینها و سیستمهای هوشمند است. این شاخه نخستین بار در سال1969 توسط یک شرکت ژاپنی به نام یاسکاوا به صورت یک واژه ترکیبی از مکا (برای مکانیک) و ترونیک (برای الکترونیک) معرفی شد.

قطب علمی مکاترونیک دانشکده فنی دانشگاه تبریز

تلفیق مکانیک و الکترونیک

................

برای مشاهده  جزییات بر روی  ادامه مطلب  کلیک کنید


مهدی درودی بازدید : 74 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (1)

آشنایی با ۳ آب‌میوه طبیعی برای داشتن پوستی جوان و زیبا

بدانید و آگاه باشید نوشیدن مرتب آب میوه‌ها و آب سبزیجات تازه باعث تامین آب و دفع سموم از سلول‌های بدن می‌شود.....

تعداد صفحات : 12

درباره ما
این سایت در راستای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جوانان این مرز و بوم طراحی شده است.امید بر آنکه به کمک شما عزیزان وایزدمنان بتوانیم قدمی هرچند کوچک در رشد کشورمان برداریم. باتشکر مهدی دررودی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • تست تمرکز خلبانان آمریکایی

    سامانه ویدویی وب سایت

    سامانه شارژ سایت
    انجمن سایت

    جدید ترین اخبار علمی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 154
  • بازدید کلی : 43,863
  • کدهای اختصاصی


    
  • انجمن
  • ابزار منو ثابت

    تصویر ثابت

    پشتیبانی